Παρασκευή 31 Μαΐου 2013

ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΑΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΗΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Ιωάννινα 30–31 Μαΐου 2013


Το Τακτικό Συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας  πραγματοποιήθηκε σε μια περίοδο που την χαρακτηρίζει μια άνευ προηγουμένου πολιτική, οικονομική και κοινωνική κρίση. Στα τρία χρόνια της πολιτικής της λιτότητας και της εφαρμογής των Μνημονίων η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει πληγεί βάναυσα και αντιμετωπίζει τον οικονομικό στραγγαλισμό. Ο αγώνας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης  είναι πρώτα από όλα αγώνας επιβίωσης και στη συνέχεια, επαναπροσδιορισμού της σε νέες βάσεις.
Σε αυτές τις συνθήκες θέλουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση, φορέα και γνήσιο πρωταγωνιστή της δημοκρατικής ανασυγκρότησης του τόπου. Θέλουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση, θεσμό και δύναμη της κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής, θεσμό και δύναμη της παραγωγικής και αναπτυξιακής πορείας της χώρας.
Έχουμε συμβάλει τα μέγιστα στη δημοσιονομική προσαρμογή της χώρας με πρωτόγνωρες καταργήσεις και συγχωνεύσεις Δήμων, ΝΠΔΔ και Δημοτικών Επιχειρήσεων και μείωση της χρηματοδότησης κατά 60%.
Το Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ, υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχουν πλέον άλλα περιθώρια λήψης περιοριστικών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση μέτρων και καλεί την Κυβέρνηση και όλα τα πολιτικά κόμματα να αντιληφθούν ότι η τελευταία γραμμή άμυνας του πολιτικού και διοικητικού συστήματος απέναντι στην κοινωνική κρίση, τη φτώχεια και την ανεργία είναι το εκτεταμένο δίκτυο κοινωνικών δομών και υπηρεσιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Το Συνέδριο εμμένει στην πάγια θέση της ΚΕΔΕ για ουσιαστική αποκέντρωση με μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων προς την Αυτοδιοίκηση σύμφωνα με τις αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας.
Διεκδικούμε ένα άλλο μοντέλο οργάνωσης του διοικητικού συστήματος της χώρας, όπου το Κεντρικό Κράτος θα έχει επιτελικό ρόλο και χαρακτήρα με ενίσχυση του ρόλου των Δήμων και Περιφερειών.
Ζητάμε απλοποίηση των διαδικασιών για την πάταξη της γραφειοκρατίας, κατοχύρωση της διαφάνειας στη διαχείριση των πόρων, με αυστηρό οικονομικό ορθολογισμό για παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Απαιτούμε την ολοκλήρωση της αποκέντρωσης μέσω σημαντικών μεταβολών του προγράμματος «Καλλικράτης», που έως τώρα δεν απέδωσε αυτά που οραματίστηκε και πρότεινε η Τοπική Αυτοδιοίκηση στα συνέδρια και στις αποφάσεις της.
Για την κατοχύρωση της οικονομικής αυτοτέλειας διεκδικούμε την ενίσχυση των οικονομικών πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα πλαίσια μεταρρύθμισης του φορολογικού συστήματος της χώρας με ανάληψη φορολογικής εξουσίας από τις τοπικές αρχές,  με ύπαρξη εξισορροπητικού μηχανισμού και χωρίς περαιτέρω φορολογική επιβάρυνση των πολιτών.

1000 ΛΕΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ: ΔΥΟΜΙΣΗ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ


Οι πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές των τελευταίων ετών στην Ελλάδα οδήγησαν σταδιακά στη δημιουργία τοπικών πλειοψηφικών κοινωνικών ρευμάτων, που στις δημοτικές εκλογές του 2010 ανέδειξαν σε μερικούς από τους μεγαλύτερους δήμους της χώρας παρατάξεις και δημάρχους με κυρίαρχα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας των πολιτών.
Οι παρατάξεις αυτές, μετά την εμπειρία δυόμισι χρόνων συμμετοχής τους στη διοίκηση των δήμων με το νομοθετικό πλαίσιο του «Καλλικράτη», διατηρούν τα χαρακτηριστικά ανοιχτών, συμμετοχικών και προοδευτικών κινήσεων της κοινωνίας των πολιτών και αισθάνονται δικαιωμένες για την πλουραλιστική και μεταρρυθμιστική φυσιογνωμία τους. Η φυσιογνωμία τους αυτή τις διαφοροποιεί από αμιγώς κομματικές παρατάξεις, η πορεία των οποίων διαγράφεται φθίνουσα σε εθνικό και σε τοπικό επίπεδο.
Οι αρχές
Πιστεύουμε ότι αυτό που δικαιώνεται είναι η βασική αρχή για την ελεύθερη έκφραση απόψεων, οι διαφορετικές πολιτικές αφετηρίες των οποίων δεν αναιρούν την αποτελεσματικότητα και τη συλλογικότητα των παρατάξεών μας. Η συλλογικότητα αυτή είναι δυνατή, γιατί εδράζεται σε μια κοινή πλουραλιστική πολιτική φιλοσοφία, στις προγραμματικές αρχές της αυτοτέλειας της αυτοδιοίκησης, της αποφυγής του κυβερνητικού και κομματικού εναγκαλισμού και των πρακτικών του πελατειακού κράτους, ενώ η ώσμωση επιτυγχάνεται με τη διαβούλευση και τη σύνθεση.
Οι δεσμευτικές αρχές μας για γενναίες μεταρρυθμίσεις, για μεγαλύτερη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα στη διοίκηση του Δήμου, η λογική εξυπηρέτησης του πολίτη ως προτεραιότητα, δεν αποτελούν πλέον μόνο προγραμματικές διακηρύξεις. Είναι θέσεις που στηρίχτηκαν και στηρίζονται στην πράξη από την πολιτική των παρατάξεών μας στις διοικήσεις των αντίστοιχων δήμων. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι δουλειά μας είναι να προσφέρουμε ουσιαστικές υπηρεσίες στους δημότες και ότι πρωταρχική υποχρέωση της διοίκησης είναι η γρήγορη και αποτελεσματική εξυπηρέτηση του πολίτη.
Οι προτεραιότητες

ΟΜΙΛΙΑ Γ. ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗ, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ Κ.Ε.Δ.Ε., ΙΩΑΝΝΙΝΑ 31 ΜΑΙΟΥ 2013

ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗΣ,
ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Νομίζω ότι αυτό το συνέδριο μοιάζει με το ρέκβιεμ αυτής της αυτοδιοικητικής περιόδου. Και αν θα ήταν το ρέκβιεμ αυτής της αυτοδιοικητικής περιόδου, δεν θα ήταν και τόσο κακό. Αν είναι όμως το ρέκβιεμ της Αυτοδιοίκησης συνολικότερα, είναι πολύ μεγαλύτερο το κακό.
Το ότι περνάμε 3 κολασμένα χρόνια, το ζούμε όλοι. Πριν ένα χρόνο, το ζητούμενο από  τους Δημάρχους ήταν οι παραιτήσεις. Να παραιτηθούμε για να δείξουμε την αντίθεσή μας, την αντίδρασή μας και λοιπά. Σήμερα το ζητούμενο των Δημάρχων είναι να πάμε σπίτι μας. Είναι ο αναχωρητισμός. Ακόμα δυσμενέστερη κατάσταση. Γιατί το άλλο ήταν μία πράξη που είχε ενέργεια. Αυτό έχει μία πράξη που έχει παραίτηση: φεύγω. Και γιατί έχει φεύγω; Γιατί πρώτα από όλα είναι σαφές ότι υπάρχει αδυναμία έργου. Χωρίς χρήματα τι να κάνεις; Απίστευτες απαιτήσεις, έργο δεν μπορεί να βγει. Άρα απλώς ακούς παράπονα και συλλέγεις, στην καλύτερη περίπτωση.
Το δεύτερο είναι οι ποινικοποίηση. Νιώθουμε όλοι ότι αργά ή γρήγορα, η δαμόκλειος σπάθη θα χτυπήσει και το δικό μας κεφάλι. Εγώ είμαι 19 χρόνια Δήμαρχος, ευτυχώς δεν κουβαλάω κάτι, ίσως είμαι τυχερός. Δεν θα έλεγα ότι είμαι ο καλός που δεν μου έτυχε τίποτα. Ίσως είμαι τυχερός. Το βλέπω σε πολλούς Δημάρχους μετά από τόσα χρόνια, που είμαι σίγουρος ότι είναι καθαροί και αθώοι, να κινδυνεύουν να εκπέσουν του αξιώματος, διότι από ένα τυχαίο γεγονός μπορεί να συμβεί αυτό, τις ξέρουμε τις γκέλες που μπορούν να γίνουν και ξαφνικά μετά από χρόνια που ήσουν πιστός σε αυτό που ασκούσες, που τίμησες τον όρκο σου, που ακολούθησες μια διαδικασία που πραγματικά τίμησες τον εαυτό σου και τον λαό σου, να βρεθείς έκπτωτος, με ότι αυτό συνεπάγεται και ποιος θα σε πιστέψει αν κάποια στιγμή, 6 μήνες μετά ή ένα χρόνο, δικαιωθείς από το δικαστήριο. Η ζημιά θα έχει γίνει και θα είναι φοβερό ότι θα έχεις υποστεί. Άρα λοιπόν, γιατί να μπεις σε αυτή τη δοκιμασία;

ΟΜΙΛΙΑ ΚΩΣΤΑ ΤΖΑΝΑΚΟΥΛΗ, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΑΔΕΣΜΕΥΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΔΕ, ΙΩΑΝΝΙΝΑ 31 ΜΑΙΟΥ 2013

ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΑΝΑΚΟΥΛΗΣ, Επικεφαλής ΑΔΑΚ

Θέλω να σας πω ευθύς εξαρχής, ότι στο Συμβούλιο που κάναμε την Τετάρτη το βράδυ, το Συμβούλιο της ΚΕΔΕ, τόσο εγώ, όσο και άλλοι συνάδελφοι, προτείναμε να μην το αφήσουμε το συνέδριο να είναι ανοιχτό και ο καθένας μας να έρχεται εδώ και να λέει τα δικά του θέματα, γιατί χανόμαστε. Και βέβαια ο καθένας μετά πηγαίνει, βγάζει και καμιά φωτογραφία, πηγαίνει πίσω και λέει: τα είπα εγώ. Πού τα είπε; Τα είπαμε μεταξύ μας δηλαδή, γιατί, εντάξει τώρα είναι οι Βουλευτές, οι Υπουργοί ως συνήθως φεύγουν και ποιος μας ακούει; Εντάξει, έχουμε την χαρά να έχουμε τον κύριο Καραβοκύρη, ο οποίος τον τελευταίο καιρό πάντα μας ακούει και του τα σέρνουμε – συγνώμη, κύριε Πρόεδρε – αλλά από εκεί και πέρα, ο καθένας βγάζει το δικό του μικροπαράπονο και είπαμε ότι 3, 4, 5 βασικά θέματα – όχι ότι δεν είναι θέματα τα άλλα – και να απαγορεύει το Προεδρείο σε όποιον ανεβαίνει επάνω, να αρχίσει να λέει τα δικά του. Να πει την πρότασή του, για το συγκεκριμένο ή για τα συγκεκριμένα θέματα.
Δεν πέρασε αυτό. Η πλειοψηφία επέλεξε να πάμε έτσι. Εντάξει, τι να κάνουμε; Δημοκρατία έχουμε και εγώ είμαι πιστός στις αρχές της δημοκρατίας και ιδιαίτερα στην αρχή της πλειοψηφίας, που είναι βασική αρχή.
Από εκεί και πέρα, πρέπει να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα γιατί ακούγονται πολλά. Τόσο εγώ, όσο και οι άμεσοι συνεργάτες μου της δικής μου παράταξης, έχουμε μια φιλοσοφία περί της αντιπολίτευσης. Εμείς δεν κάναμε και δεν κάνουμε και δεν θα κάνουμε ποτέ, αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση. Αυτά είναι ξεπερασμένα για εμένα. Το έχω αποδείξει όπου και αν υπήρξα αντιπολίτευση. Είναι το μόνο εύκολο. Δηλαδή, έρχονται αντιπολιτεύσεις, δεν συζητάνε τίποτα, μας λέει: όχι. Γιατί όχι βρε παιδιά; Όχι, λέει. Άντε τώρα να εξηγήσεις περί τίνος πρόκειται. Αυτό εμένα δεν με εξέφραζε ποτέ.

ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΚΕΔΕ – ΙΩΑΝΝΙΝΑ 31 ΜΑΪΟΥ 2013

ΣΠΥΡΟΣ ΤΖΟΚΑΣ, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ

Βιώνουμε σήμερα τον κοινωνικό τον κοινωνικό εκμαυλισμό της παγκόσμιας κρίσης του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού και της «κοινωνίας της αγοράς», που γιγαντώνει τις κοινωνικές ανισότητες, στραγγαλίζει τα δημοκρατικά δικαιώματα, επιδεινώνει την περιβαλλοντική υποβάθμιση, καταστρέφει τους φυσικούς πόρους.
Η διάλυση των εργασιακών σχέσεων, η τεράστια αύξηση των ανέργων, η φτωχοποίηση μεγάλων στρωμάτων, που επιφέρουν τη διάλυση της κοινωνικής συνοχής, είναι το αποτέλεσμα της νεοφιλελεύθερης πολιτικής που μοναδικό στόχο έχει την αύξηση των κερδών.
Στα τριάμισι χρόνια εφαρμογής της μνημονιακής πολιτικής, η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε έρημη χώρα. Διανύουμε το πέμπτο έτος ύφεσης, το ΑΕΠ μειώθηκε 22%, οι αποδοχές μειώθηκαν στο ήμισυ και η ανεργία τριπλασιάστηκε και αγγίζει τα δυσθεώρητα ύψη του 30%.
Ταυτόχρονα για την υπεράσπιση των βάρβαρων αυτών πολιτικών επιχειρείται από την τρικομματική αυτή κυβέρνηση και τους συνακόλουθους βαστάζους της ένας απίστευτος αυταρχισμός,  που τείνει με τις διαρκείς επιστρατεύσεις, ακόμα και προληπτικές να στρατικοποιήσει την κοινωνικοπολιτική ζωή και να φιμώσει κάθε ελεύθερη φωνή.
Στη δίνη αυτής της πολιτικής η Αυτοδιοίκηση πλήττεται βάναυσα. Τα τρία χρόνια της μνημονιακής πολιτικής πνέει τα λοίσθια. Ο αγώνας μας στην Τ.Α είναι πρώτα από όλα αγώνας επιβίωσης της αυτοδιοίκησης και στη συνέχεια επαναπροσδιορισμού της σε νέες βάσεις. Συνεπώς δεν παλεύουμε για τον εξωραϊσμό της βάρβαρης αυτής πολιτικής, αλλά για την πλήρη ανατροπή της. Συνοπτική εκτίμηση για τα τρία χρόνια Μνημονίου και Καλλικράτη
Η εφαρμογή των μνημονίων έχει οδηγήσει την πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση σε μείωση κατά 60% των θεσμοθετημένων πόρων της, ενώ σχεδιάζεται μια νέα μείωση της τάξης του 29%, που θα έχει ως συνέπεια την αδυναμία των Ο.Τ.Α. να πληρώσουν ακόμα και τους εργαζόμενους τους.
Μαζί με την οικονομική ασφυξία, την απαγόρευση των προσλήψεων, τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και την επιχειρούμενη μεταφορά επιπλέον 240 αρμοδιοτήτων χωρίς την μεταφορά των αναγκαίων πόρων, οι περικοπές οδηγούν με μαθηματική βεβαιότητα σε πολιτική ασφυξία την Τ.Α.

ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΚΕΔΕ- ΙΩΑΝΝΙΝΑ 30-31 ΜΑΙΟΥ 2013

ΕΛ. ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ

Επιβεβαιώνεται από τις ίδιες τις εξελίξεις ότι η Τοπική Διοίκηση (Δήμοι – Περιφέρεια) με το Ν. 3852/2010 «Πρόγραμμα Καλλικράτης», αποτελεί πλέον κρατικό μηχανισμό προώθησης και υλοποίησης της ευρωενωσιακής πολιτικής, υποταγμένο πλήρως στους στόχους των αλλεπαλλήλων «μνημονίων».
Πρόκειται για μια πολιτική που σχεδιασμένα και συστηματικά προωθείται χρόνια πριν και τώρα με την καπιταλιστική οικονομική κρίση επιταχύνεται η εφαρμογή των αντιλαϊκών μέτρων που την υπηρετούν. Αυτά τα οποία συμβαίνουν στην Τοπική Διοίκηση όλων των βαθμών απορρέουν από το γεγονός ότι είναι άρρηκτα δεμένη με την ανάπτυξη που κριτήριό της δεν είναι η ικανοποίηση των σύγχρονων κοινωνικών  αναγκών, αλλά η στήριξη της κερδοφορίας των μεγαλοεπιχειρηματιών σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων.
Οι Δήμοι αποτέλεσαν και αποτελούν κρίκο αυτής της προσπάθειας και σε συνθήκες με «υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης» και σε συνθήκες καπιταλιστικής κρίσης, τόσο στη χώρα μας όσο και στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συνεισφέρουν αποτελεσματικά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων και στην αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων.
Σήμερα σε συνθήκες βαθιάς καπιταλιστικής κρίσης η επίθεση στη λαϊκή οικογένεια κλιμακώνεται και με ευθύνη των αιρετών, που υλοποιούν αυτήν την πολιτική.
Κοινός παρονομαστής της αντεργατικής επίθεσης, είναι: μείωση των κρατικών δαπανών – μείωση των δημόσιων υπηρεσιών – απολύσεις προσωπικού.
Αυτό εκφράζεται με το τσάκισμα των δικαιωμάτων των εργαζομένων στους Δήμους και με τη μείωση έως και κατάργηση των πόρων της Τοπικής Διοίκησης  από τον Κρατικό Προϋπολογισμό (ΚΑΠ) στο όνομα της «εξοικονόμησης» πόρων και της «ορθολογικής διαχείρισης προσωπικού». Ουσιαστικά έχουμε στάση πληρωμών σε αρκετές αναγκαίες δράσεις και ανελαστικές δαπάνες των Δήμων.
Συνεχίζεται η μεταφορά αρμοδιοτήτων από το κεντρικό Κράτος, με μειωμένους πόρους και μειωμένο προσωπικό.

ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ κ. ΚΑΡΑΒΟΛΥΡΗ ΣΤΟ ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΚΕΔΕ,ΙΩΑΝΝΙΝΑ 30-31 ΜΑΙΟΥ 2013

Κυρίες και κύριοι, καταρχήν θέλω να ευχαριστήσω το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ και τον Πρόεδρό του, για την τιμητική πρόσκληση για να παρακολουθήσω τις εργασίες του ετήσιου Συνεδρίου σας που γίνεται στην όμορφη και ιστορική πόλη των Ιωαννίνων.
Δεν θέλω να μακρηγορήσω γιατί σέβομαι τον χρόνο σας. Θα ήθελα να περιοριστώ σε δύο-τρία πράγματα. Θα ήθελα μόνο σαν Πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι επιφορτισμένο για να ασκεί μια εποπτεία στην οικονομική διαχείριση της χώρας και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να υπογραμμίσω ιδιαίτερα τη σημασία που αποδίδω με τη σημερινή μου παρουσία εδώ στο έργο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που καλείται να διαδραματίσει τον ρόλο της στην εξυπηρέτηση του πολίτη, σε μια περίοδο δύσκολης οικονομικής συγκυρίας.
Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να επισημάνω ότι με τη Διοίκηση της ΚΕΔΕ έχουμε οικοδομήσει μια στενή συνεργασία εδώ και αρκετό χρόνο, ώστε με την έγκαιρη ενημέρωση να κατανοούμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Δήμοι, ιδιαίτερα στις σημερινές κρίσιμες συνθήκες, και να επιλύουμε διάφορα προβλήματα ώστε να διευκολύνεται μέσα στα πλαίσια της νομιμότητας το έργο των Δήμων.

Πέμπτη 30 Μαΐου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ Κ.Ε.Δ.Ε κ. ΚΩΣΤΑ ΑΣΚΟΥΝΗ, ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ

ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ Κ.Ε.Δ.Ε., ΙΩΑΝΝΙΝΑ 30-31ΜΑΙΟΥ 2013

Με ιδιαίτερη χαρά η ΚΕΔΕ αποφάσισε να πραγματοποιήσει το Συνέδριό της εδώ, στα Ιωάννινα, την πρωτεύουσα της Ηπείρου.
Επιλέξαμε συνειδητά αυτή την ιστορική πόλη. Τα Ιωάννινα είναι μία πόλη με μεγάλη ιστορία και παράδοση και έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη Ελλάδα. Ήρθαμε εδώ για να τιμήσουμε την εκατοστή επέτειο της απελευθέρωσης των Ιωαννίνων και την ενσωμάτωση της Ηπείρου στον Εθνικό Κορμό.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Δήμαρχο Ιωαννιτών και όλες τις τοπικές αρχές για τη φιλοξενία του Συνεδρίου, καθώς και το Γενικό Διευθυντή της ΚΕΔΕ και όλους τους εργαζόμενους σ’ αυτήν, για τη συμβολή τους στην άρτια διεξαγωγή του Συνεδρίου.
Κυρίες και κύριοι,
Το Συνέδριο της ΚΕΔΕ διεξάγεται σε μία περίοδο με ιστορική σημασία για τη χώρα μας, αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη, η οποία έχει μπει σε παρατεταμένη οικονομική κρίση με απρόβλεπτες συνέπειες για την ίδια την Ένωση και τους λαούς της.
Η ηγεσία της Ευρώπης δεν έχει κατορθώσει να διατυπώσει αξιόπιστη πρόταση για έξοδο από την κρίση. Ισχυρές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκονται ήδη στο «σπιράλ» της ύφεσης και της ανεργίας.
Η Ελλάδα υφίσταται για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά τις συνέπειες της ύφεσης, με την ανεργία να κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση με ποσοστό 28%, στους δε νέους να έχει εκτοξευθεί στο ασύλληπτο ποσοστό του 60%.
Οι αιρετοί εκπρόσωποι του θεσμού δεν είχαμε ποτέ την αίσθηση ότι η δράση και οι στόχοι μας ήσαν απελευθερωμένοι από εμπόδια. Η δουλειά στην Αυτοδιοίκηση ήταν πάντοτε γοητευτική, αλλά και πάντοτε δύσκολη. Σήμερα, όμως, γίνεται όλο και πιο επικίνδυνη, όλο και πιο επίπονη.
Η αγωνία όλων των αυτοδιοικητικών, ανεξαρτήτως των υπαρκτών πολιτικών διαφορών που υπάρχουν, είναι κοινή, τόσο για την πορεία της χώρας όσο και για το θεσμό που υπηρετούμε.
Βασικός μας στόχος παραμένει η συμβολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην έξοδο της χώρας από την κρίση. Έχουμε πλήρη επίγνωση των δυσκολιών που διέρχεται η χώρα μας και έχουμε καταβάλει μεγάλες προσπάθειες για την ανασυγκρότηση του θεσμού.
Η πολύπλευρη κρίση που διανύει η χώρα μας ανέδειξε με τον πιο καθαρό τρόπο τις αδυναμίες και τα προβλήματα του συνόλου της Ελληνικής κοινωνίας σε όλες τις εκφάνσεις της,  δηλαδή τόσο στη λειτουργία του Δημοσίου χώρου, όσο και στη λειτουργία του Ιδιωτικού τομέα καθώς και στα μεταξύ τους όρια.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Κεντρικό Κράτος έχει την κύρια ευθύνη για την αδυναμία της χώρας. Προφανώς έχει τις ευθύνες της και η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αλλά ευθύνες υπάρχουν και στον  επιχειρηματικό κόσμο, στα Μ.Μ.Ε. στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και τους άλλους θεσμούς που επηρεάζουν τυπικά ή άτυπα τη λειτουργία της Δημοκρατίας μας και όχι μόνο.
Δεν έχει, όμως, πλέον, κατά την γνώμη μου, σημασία ο επιμερισμός και ο καταλογισμός των ευθυνών. Πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι ζούμε σε μια διαφορετική, σε μία νέα κατάσταση. Πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά. Για εμάς τους αυτοδιοικητικούς, το ζήτημα είναι πώς θα συμβάλλουμε στην έξοδο της χώρας από την κρίση. Πώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να είναι ένας από τους πρωταγωνιστές της Ανασυγκρότησης της χώρας. Είναι καθοριστικής σημασίας για μας να τοποθετηθούμε στη νέα εποχή, να προβλέψουμε πώς θα είναι η χώρα μας τα επόμενα χρόνια και ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σ’ αυτήν.
Αυτό προϋποθέτει επιμονή στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και ειλικρινή προσήλωση στο διάλογο. Ειλικρίνεια και εμπιστοσύνη μεταξύ Πολιτείας και Αυτοδιοίκησης. Μεταξύ θεσμών και πολιτών.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΘΕΣΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΚΕΔΕ ΣΤΟ ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ, ιΩΑΝΝΙΝΑ, 30-31 ΜΑΙΟΥ

Εισηγητής Νίκος Παπαγγελής, Δήμαρχος Λιβαδειάς, Πρόεδρος  επιτροπής Θεσμών ΚΕΔΕ
Η αποτελεσματική Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ για την σωστή διαχείριση των θεμάτων της τοπικής κοινωνίας. Τα προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπη η κοινωνία απαιτούν ένα εξελισσόμενο σύστημα διακυβέρνησης, το οποίο μαζί με μία αποτελεσματική Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να οικοδομηθεί με ευεργετικά αποτελέσματα για τους πολίτες.
Η αποτελεσματική διακυβέρνηση αποκτά αξία ως μέσο εκπλήρωσης των διαφόρων αναγκών και στόχων, συνδυάζοντας τις εθνικές πολιτικές με τις τοπικές συνθήκες και ανάγκες, προωθώντας προτάσεις - θέσεις και καινοτομίες σε τοπικό επίπεδο.
Μία αποτελεσματική Τοπική Αυτοδιοίκηση προϋποθέτει τοπικές επιλογές. Προϋποθέτει τοπικές αρχές ικανές να αντεπεξέλθουν σε συγκεκριμένα προβλήματα, να λαμβάνουν υπόψη τις τοπικές συνθήκες, να προωθούν προγράμματα και καινοτομίες, στηρίζοντας την ύπαρξη της πολυφωνίας στο σύστημα διακυβέρνησης. Αποτελεί βέβαια, αυτονόητη αρχή ότι η αποτελεσματική Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την ευημερία της περιφέρειας, έχοντας στη διάθεσή της τις αρμοδιότητες αλλά και τους απαραίτητους πόρους για να τις ασκήσει. Πρέπει να επιζητεί τη μέγιστη αποτελεσματικότητα η οποία όμως απαιτείται να έχει εξελισσόμενο χαρακτήρα.
Έτσι λοιπόν αποτελεί άμεση προτεραιότητα να συγκεκριμενοποιηθούν οι σχέσεις Κεντρικής Κυβέρνησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης συνυπολογίζοντας το τεράστιο πλέον πρόβλημα της  χρηματοδότησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΕΔΕ ΣΤΟ ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ, ΙΩΑΝΝΙΝΑ 30-31 ΜΑΙΟΥ 2013

Εισηγητής: Δημήτρης Τσιαντής, Δήμαρχος Λίμνης Πλαστήρα, 
Πρόεδρος Επιτροπής Οικονομικών ΚΕΔΕ

Αγαπητοί και αγαπητές συνάδελφοι,
Το συνέδριο μας πραγματοποιείται σε μία πολύ δύσκολη, για τη χώρα και την Αυτοδιοίκηση, εποχή. Η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας επηρέασε και τον χαρακτήρα των διεκδικήσεων της ΚΕΔΕ. Οι μάχες που δόθηκαν ήταν δύσκολες και πολυεπίπεδες. Δεν κερδίσαμε όλες τις μάχες. Αποφύγαμε όμως τα χειρότερα. Κρατήσαμε τους δήμους ζωντανούς και κερδίσαμε ορισμένες νίκες που δίνουν νέα πνοή και προοπτική στην Αυτοδιοίκηση.
Οι κινητοποιήσεις μας απέδωσαν και έστω στο τέλος του χρόνου, πήραμε το σύνολο της ΣΑΤΑ και των «παρακρατηθέντων». Όλοι γνωρίζουμε ότι αυτές οι κατανομές αποτέλεσαν ανάσα ζωής για πολλούς δήμους. Στις επιτυχίες μας θα πρέπει να συμπεριληφθεί η κατά προτεραιότητα εξόφληση των ληξιπροθέσμων οφειλών των δήμων όπως και η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής, η περίοδος χάριτος και η μείωση του επιτοκίου δανεισμού μας από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Μετά από έντονες και δύσκολες διαβουλεύσεις συμφωνήθηκε η χρηματοδότηση, των δήμων για τη φετινή χρονιά, να ανέλθει στα 2.882 εκ. €. Δεν είναι αυτό που διεκδικούσαμε αλλά είναι το ελάχιστο ποσό που απαιτείται για τη στοιχειώδη λειτουργία των δήμων. Στα θετικά επίσης της διεκδικητικής μας πολιτικής θα πρέπει να συμπεριληφθεί το σταθερό δωδεκατημόριο που εφαρμόζεται το 2013 και περιλαμβάνει ΚΑΠ, ΣΑΤΑ και παρακρατηθέντα. 

ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΔΕ: ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΣΙΜΟΣ ΔΑΝΙΗΛΙΔΗΣ, Δήμαρχος Συκεών, Πρόεδρος Κοινωνικής Επιτροπής ΚΕΔΕ
Η περίοδος που μεσολάβησε από το συνέδριο της Κομοτηνής τον Ιανουάριο του 2012 χαρακτηρίζεται από το βάθεμα της κρίσης στη χώρα μας και την επιδείνωση των κοινωνικών δεικτών με κυριότερο αυτόν της ανεργίας. Σε αυτό το περιβάλλον κρίσης με ταυτόχρονη δραματική μείωση των πόρων της αυτοδιοίκησης οι Δήμοι της χώρας συντήρησαν και ανέπτυξαν ένα πολυσύνθετο δίκτυο κοινωνικών δομών το οποίο αποτελεί το μόνο συγκροτημένο εθνικό σύστημα άσκησης κοινωνικής πολιτικής.
Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που ακολουθούν και αφορούν στις δημοτικές κοινωνικές δομές.

Κατηγορία δομής
Δομές
Ωφελούμενοι
Εργαζόμενοι / ες
Δομές φροντίδας παιδιών (Παιδικοί - βρεφονηπιακοί σταθμοί - ΚΔΑΠ - ΚΔΑΠΜΕΑ) - Σύνολο, είτε εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ είτε λειτουργούν με δημοτικούς πόρους - Εκτίμηση
2.300
115.000
11.500
Βοήθεια στο Σπίτι
876
66.680
3.997
ΚΗΦΗ
65
1.444
241
Κέντρα Διημέρευσης ΑΜΕΑ
1
15
4
ΙΑΚ ΡΟΜΑ
30
9.000
120
Κέντρα Πρόληψης
72
Σύνολο του πληθυσμού της χώρας


407
ΚΑΠΗ - Εκτίμηση
1.100
3.300
Κοινωνικές Υπηρεσίες - Εκτίμηση
200
1.400
Σύνολο
4.644
192.139
20.969

Έχοντας ως πρόκληση της επόμενης περιόδου τη διαμόρφωση του ΣΕΣ οι προτάσεις της αυτοδιοίκησης για την κοινωνική πολιτική και την απασχόληση συνοψίζονται σε 5 άξονες.

Σάββατο 11 Μαΐου 2013

Η ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΒΟΥΛΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ή ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΩΝ Ο.Τ.Α. ΑΝΤΙΚΕΙΤΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑΣ



Άρθρο του Δημήτρη Κατσούλη,
Νομικού, τ. Δήμαρχου Αυλώνος Ευβοίας

Το σχέδιο νόμου “Οργάνωσης Δημόσιας Διοίκησης και άλλες διατάξεις” που έθεσε σε διαβούλευση το Υπουργείο Διοικητικής  Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής διακυβέρνησης μεταξύ των άλλων καταστρώνει και τις ακόλουθες διατάξεις στο άρθρο 4 με τίτλο  «Ρύθμιση οργανωτικών θεμάτων των νομικών προσώπων του δημόσιου τομέα»
«1. Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, κρατικές ή δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους δημόσιους σκοπούς, καθώς και θυγατρικές εταιρείες των ανωτέρω νομικών προσώπων μπορεί να καταργούνται, να συγχωνεύονται ή να αναμορφώνονται, καθώς και να καταργείται, αντικαθίσταται ή τροποποιείται κάθε νομοθετική ή κανονιστική διάταξη σχετική με τη σύσταση, την οργάνωση, τη λειτουργία και τις αρμοδιότητές τους με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, του Υπουργού Οικονομικών και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού.
2. Τα νομικά πρόσωπα που υπάγονται στην προηγούμενη παράγραφο καθορίζονται στο Παράρτημα που προσαρτάται στον παρόντα νόμο.»[1]
Παρότι δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα το αναφερόμενο στην παράγραφο 2 Παράρτημα εντούτοις τίθεται εύλογα το ερώτημα εάν η προτεινόμενη ρύθμιση της παραγράφου 1 μπορεί να εφαρμοστεί στους Δήμους και Περιφέρειες. Δηλαδή, εάν είναι δυνατή η κατάργηση, συγχώνευση ή αναμόρφωση των δημοτικών ή περιφερειακών νομικών προσώπων δημοσίων ή ιδιωτικού δικαίου συμπεριλαμβανομένων των δημοτικών  ή περιφερειακών επιχειρήσεων με προεδρικό διάταγμα που  προτείνει ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ο Υπουργός Οικονομικών και ο Υπουργός Εσωτερικών και μάλιστα χωρίς άλλη προϋπόθεση όπως εν προκειμένω θα ήταν η σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων  για την πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση ή της Ένωσης Περιφερειών για την δευτεροβάθμια και ασφαλώς η κατά περίπτωση απόφαση των δημοτικών ή περιφερειακών συμβουλίων
Το ερώτημα απορρέει από την τήρηση ή μη της αρχής της διοικητικής αυτοτέλειας των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης η οποία αποτελεί και την πεμπτουσία της συνταγματικής τους κατοχύρωσης, σύμφωνα με το άρθρο 102, παρ.2 εδ. α΄Συντ. σε συνδυασμό με την παρ.4 εδ. α΄του ιδίου άρθρου που αναφέρεται στην άσκηση  της εποπτείας ως ελέγχου νομιμότητας υπό την προϋπόθεση του μη περιορισμού της πρωτοβουλίας και της ελεύθερης δράσης τους[2].
Ειδικότερα, η σύσταση των δημοτικών και περιφερειακών νομικών προσώπων και επιχειρήσεων γίνεται με απόφαση των δημοτικών ή περιφερειακών συμβουλίων αντίστοιχα αφού τηρηθούν οι προβλεπόμενες στην κείμενη νομοθεσία διαδικασίες και ειδικότερα για τις επιχειρήσεις η σύνταξη και εν συνεχεία έγκριση οικονομοτεχνικής μελέτης στην οποία τεκμηριώνεται η σκοπιμότητα και η βιωσιμότητα της επιχείρησης. Ο νόμος 3852/2010, γνωστός ως Πρόγραμμα «Καλλικράτης», περιόρισε τον αριθμό των δημοτικών και περιφερειακών νομικών προσώπων και επιχειρήσεων ανά δήμο ή περιφέρεια επιφέροντας δραστική μείωση του αριθμού των νομικών προσώπων ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση. Οι σχετικές ρυθμίσεις παρά τον γενικευμένο και εν πολλοίς ισοπεδωτικό τους χαρακτήρα άφησαν περιθώρια επιλογής στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης για να προσαρμόσουν την οργάνωση των νομικών προσώπων στο πλαίσιο των αυστηρών αριθμητικά και ως προς το περιεχόμενο όρων που έθεσε ο νομοθέτης[3].
Η διατάξεις του ν.3852/2010, παρά την υπερβολικά ασφυκτική και ισοπεδωτική λογική που τις διέπει, εναρμονίζονται με την αρχή της διοικητικής αυτοτέλειας των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης διότι καταστρώνουν το νομικό πλαίσιο εντός του οποίου ο οικείος δήμος ή η περιφέρεια αποφασίζουν για την οργάνωση των τομέων λειτουργίας τους και για την επιλογή των κατάλληλων κατά την βούλησή τους οργανωτικών σχημάτων. Αντίθετα, η παντελής έλλειψη του δικαιώματος επιλογής  αποτελεί στραγγαλισμό του δικαιώματος της οργανωτικής αυτοτέλειας, δηλαδή του δικαιώματος να προσαρμόζει την οργάνωσή του στις ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες ή στις οργανωτικές ανάγκες που απορρέουν από την υλοποίηση της πολιτικής στοχοθεσίας, δηλαδή του στρατηγικού προγραμματικού σχεδιασμού του.
Η οργανωτική αυτοτέλεια αποτελεί έκφανση της διοικητικής αυτοτέλειας η οποία ως συνταγματική αρχή δεν περιορίζεται στο δικαίωμα της έκδοσης άμεσα εκτελεστών αποφάσεων αλλά θεμελιώνεται πρωτίστως ως δικαίωμα της πολιτικής αυτονομίας, δηλαδή ικανότητας των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης να αποφασίζουν για την υπεράσπιση του τοπικού δημοσίου συμφέροντος με βάση την προγραμματική πολιτική τους στοχοθεσία η οποία έχει διαμέσου της εκλογής ενσωματωθεί στην πολιτική εντολή της οποίας φορείς είναι να όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης[4]. Γιαυτό εξάλλου η οργανωτική αυτοτέλεια αποτελεί έκφανση της διοικητικής η οποία εν προκειμένω είναι πολιτική-διοικητική αυτοτέλεια.