Τρίτη 23 Απριλίου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ κ. ΚΑΛΛΙΟΠΗΣ ΣΠΑΝΟΥ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ : «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»


Ευχαριστώ τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ και όλα τα μέλη της και τους κυρίους Δημάρχους που παραβρίσκονται, για την πρόσκληση αυτή.
Πρόκειται για ένα θέμα το οποίο είναι επίκαιρο και νομίζω ότι είναι καλό να ξεκινήσει μια ανοιχτή συζήτηση για να δούμε και τους εκατέρωθεν ρόλους, αλλά και το σωστό πλαίσιο στο οποίο αυτοί ασκούνται.
Θα έλεγα ως πρώτο σημείο της ομιλίας μου και νομίζω να φανεί έως το τέλος, το ερώτημα: γιατί ο Συνήγορος Πολίτη μπορεί να είναι σύμμαχος της Αυτοδιοίκησης;
Ο Συνήγορος του Πολίτη λειτουργεί ήδη 15 χρόνια. Είναι Ανεξάρτητη Αρχή κατοχυρωμένη στο Σύνταγμα, με αποστολή τη διαμεσολάβηση μεταξύ πολιτών και κράτους σε όλες του τις εκφάνσεις, για την προστασία των δικαιωμάτων του πολίτη, την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης και την τήρηση της νομιμότητας.
Στο διάστημα των 15 χρόνων βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με τις Υπηρεσίες και τις Διοικήσεις των ΟΤΑ, αναγνωρίζοντας τον θεσμικό τους ρόλο στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων.
Με πρωτοβουλία της Αρχής πραγματοποιήθηκαν επαφές, σημαντικές συνεργασίες και σχέδια τα οποία έστω και αν δεν πραγματοποιήθηκαν πάντα, δείχνουν αφενός τον αμοιβαίο σεβασμό  στους εκατέρωθεν ρόλους και αφετέρου ότι κινούμαστε και οι δύο στην κατεύθυνση της προστασίας των δικαιωμάτων των πολιτών και της καλύτερης εξυπηρέτησής τους. Άλλωστε και οι θεσμοί υπηρετούμε από την ιδιαίτερη σκοπιά μας τον πολίτη.
Οι προκλήσεις όμως. Στο διάστημα των 15 αυτών χρόνων, η Αυτοδιοίκηση άλλαξε πολύ. Από τον Καποδίστρια στον Καλλικράτη, η Αυτοδιοίκηση έχει αλλάξει πάρα πολύ ως προς τις δομές, την οργάνωση και τις αρμοδιότητές της. Όλα αυτά πηγαίνουν μαζί. Πάντα ήταν ζητούμενο να αποκτήσουν οι Δήμοι μεγαλύτερη διοικητική ικανότητα, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που το μικρό του μέγεθος ήταν εξ ορισμού απαγορευτικό για τη δημιουργία μιας διοικητικής υποδομής αντάξιας του δυνητικού τους ρόλου στην τοπική κοινωνία.
Σταδιακά το παραδοσιακά συγκεντρωτικό ελληνικό κράτος διεύρυνε τις αρμοδιότητες που ασκούν οι ΟΤΑ. Σήμερα έχουν πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες να αναλάβουν πρωτοβουλίες, να αξιοποιήσουν δυνατότητες και να κάνουν τη διαφορά στις τοπικές κοινωνίες.

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ Κ.Ε.Δ.Ε. κ. ΚΩΣΤΑ ΑΣΚΟΥΝΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ : «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»


Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Αξιότιμοι εκπρόσωποι των Ανωτάτων Δικαστικών Αρχών,
Αξιότιμοι εκπρόσωποι των Ελεγκτικών και άλλων αρχών του Κράτους,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Εκ μέρους του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ σας καλωσορίζω στην ειδική Ημερίδα με θέμα: «Αποτελεσματικότητα, Διαφάνεια, Δικαιοσύνη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση».
Θέλω ιδιαίτερα να ευχαριστήσω τους Υπουργούς, τους Ανώτατους Δικαστικούς Λειτουργούς και τους εκπροσώπους των Ελεγκτικών και των Ανεξαρτήτων Αρχών του Κράτους που δέχτηκαν την πρόσκλησή μας να συμμετάσχουν στην Ημερίδα μας. Είναι μία πρωτοβουλία της ΚΕΔΕ με στόχο την δημιουργία διαύλων επικοινωνίας με τους θεσμούς και βεβαίως με τους πολίτες και θα συνεχίσουμε με όλους τους θεσμικούς εκπροσώπους.
Μία Ημερίδα που αποκτά μεγάλο ενδιαφέρον, αφού για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση και σε τόσο υψηλό επίπεδο συμμετέχουν εκπρόσωποι της συντεταγμένης δημοκρατικής πολιτείας για να συζητήσουν θέματα που άπτονται του θεσμού της Αυτοδιοίκησης.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα παρακολουθήσουμε τις απόψεις και αναμένουμε τις προτάσεις σας σε πολλά θέματα που αφορούν τη λειτουργία του θεσμού, δεδομένου ότι η μεγάλη και πολύτιμη εμπειρία σας μπορεί να είναι χρήσιμη για τη λειτουργία μας.
Τόσο εσείς, όσο κι εμείς εκπροσωπούμε και εκφράζουμε, με τα ιδιαίτερα πάντοτε συνταγματικά χαρακτηριστικά ο καθένας, τη λειτουργία και τη δομή του Κράτους.
Επομένως, στην εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο που διανύει η χώρα μας, εκτιμούμε ότι η συνεργασία, η συνεννόηση και η αλληλοκατανόηση μεταξύ των θεσμών που εκπροσωπούμε είναι επιβεβλημένη, και μάλιστα χωρίς ενδιάμεσους.
Έχοντας όλοι συναίσθηση των δύσκολων συνθηκών που διέρχεται η χώρα μας, η κάθε υπόνοια ή αίσθηση αντιπαράθεσης και σύγκρουσης στρέφεται εναντίον της χώρας και των δημοκρατικών της θεσμών, ευνοεί τον λαϊκισμό και το αίσθημα ανασφάλειας των πολιτών.
Αντιλαμβανόμαστε ότι η λειτουργία σας κινείται υποχρεωτικά μέσα στα πλαίσια που ορίζει ο Νόμος. Ορισμένες όμως φορές, οι Δημοτικές Αρχές, που οφείλουν  και δρουν μέσα στο πλαίσιο του Νόμου, εκ των πραγμάτων υποχρεούνται να επιλύσουν άμεσα και πιεστικά προβλήματα, τα οποία δε μπορούν να παρακολουθήσουν όχι μόνο τις προθεσμίες του Νόμου, αλλά και τις λεπτομερείς περιγραφές αυτού και ενίοτε κινούνται στις παρυφές του. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό, στο γεγονός ότι ο Δήμαρχος είναι ο πλησιέστερος εκπρόσωπος του Κράτους προς τον πολίτη και πρέπει να δώσει την ίδια στιγμή λύση στο πρόβλημα ξεπερνώντας ανυπέρβλητα εμπόδια γραφειοκρατίας, πολλαπλών ελεγκτικών μηχανισμών και εσωτερικών διεκπεραιωτικών αδυναμιών, κάτι που δεν συμβαίνει με τον Υπουργό.

ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ κ. ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΝΤΟΥΝΗ, ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ, ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ : «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»


Κύριε Πρόεδρε της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, κυρίες και κύριοι.
Ζούμε σε εποχές καχυποψίας. Εκτός από τα οικονομικά ελλείμματα που καλείται η χώρα να αντιμετωπίσει, όλοι μας καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και ένα ακόμα, πολύ σοβαρότερο και κρισιμότερο. Το έλλειμμα νομιμοποίησης. Το έλλειμμα εμπιστοσύνης στους θεσμούς, στους ανθρώπους, στις πολιτικές. Το έλλειμμα πίστης, που φτάνει ακόμα και στις επικίνδυνες καταστάσεις αμφισβήτησης του ίδιου του πολιτεύματός μας.
Βλέπουμε σε δημοσκοπήσεις και στους δείκτες διαφθοράς, να επιτείνεται η αίσθηση όλων μας ότι ο κρατικός και αυτοδιοικητικός μηχανισμός, δεν κινείται στην κατεύθυνση που απαιτούν οι περιστάσεις και ως ευνομούμενοι πολίτες θα θέλαμε. Πολλές φορές μάλιστα, βιώνουμε και οι ίδιοι αυτό το διοικητικό έλλειμμα, στην άσκηση των καθηκόντων μας, στις συναλλαγές μας με το Δημόσιο.
Ξεκίνησα, κυρίες και κύριοι, με δυσάρεστες διατυπώσεις τον χαιρετισμό μου, γιατί πράγματι, πολλά πράγματα δεν είναι ευχάριστα. Όμως, συγχρόνως και για να τονίσω την ανάγκη της αλλαγής και την πεποίθηση ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να παίξει πρωταρχικό ρόλο σε αυτή.
Το Σύνταγμά μας, δίνει στους θεσμούς και στους μηχανισμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα εργαλεία ώστε να ανταποκριθούν με αποτελεσματικότητα στην αποστολή τους. Το τεκμήριο αρμοδιότητας για τις τοπικές υποθέσεις, η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, η κανονιστική ελευθερία, προσδιορίζουν ένα ευρύ πλαίσιο δραστηριοποίησης αλλά και ευθύνης. Ταυτόχρονα όμως και το ίδιο το κράτος έχει ευθύνες απέναντι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Οφείλει να τηρεί την αρχή της αναλογίας, μεταξύ των αρμοδιοτήτων που της παραχωρεί και των αντίστοιχων πόρων, όπως ορίζει ρητά ο ευρωπαϊκός χάρτης Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οφείλει να θέτει τα κρατικά Όργανα στην διάθεση των αυτοδιοικητικών Υπηρεσιών, όταν εκείνες το ζητήσουν, αλλά και οφείλει να ασκεί τον απαιτούμενο έλεγχο, που έχει τεράστια σημασία για την εύρυθμη λειτουργία της, κυρίως ως επιβεβαίωση και ενίσχυση της προσπάθειας για ποιοτική και αποτελεσματική διοίκηση και διαφάνεια κατά την άσκησή της.

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ κ. Κ. ΜΕΝΟΥΔΑΚΟΥ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ : «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»



Κύριε Πρόεδρε της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, σας ευχαριστώ πολύ και δια μέσω υμών τη ΚΕΔΕ για την τιμητική για εμένα πρόσκληση να μετάσχω στην Ημερίδα.
Κυρίες και κύριοι, παραδοσιακά η Ελλάδα ήταν ένα κράτος συγκεντρωτικό. Όλες οι εξουσίας ανήκαν στη κεντρική διοίκηση, η Αυτοδιοίκηση ήταν πολυδιασπασμένη, χωρίς αρμοδιότητες. Ο σχεδιασμός και η εκτέλεση ανήκαν στην κεντρική εξουσία, στα υπουργεία, στην κεντρική διοίκηση.
Αυτό είχε επικριθεί. Είχε επικριθεί από την επιστήμη, είχε επικριθεί από τις πολιτικές παρατάξεις επί δεκαετίες, από άλλες παρατάξεις με περισσότερο φανατισμό, από άλλες πιο συγκρατημένα. Τα δικαστήρια ήταν πολύ συντηρητικά στο θέμα αυτό. Με δυσκολία δηλαδή είχαν δεχτεί μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Όμως τα τελευταία χρόνια είχαμε κάποια πρόοδο, τουλάχιστον στο νομοθετικό πεδίο. Είχαμε αρχικά το νόμο Καποδίστρια, το σχέδιο Καποδίστρια και τον αντίστοιχο νόμο και έχουμε τώρα τον Καλλικράτη.
Είναι δύο βασικά βήματα που έγιναν νομίζω προς τη σωστή κατεύθυνση και είχαν σαν αποτέλεσμα να μεταφερθούν σημαντικές αρμοδιότητες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αυτό ήταν καλό πράγμα. Υπάρχουν όμως και αντικειμενικές δυσχέρειες στην εφαρμογή αυτού του προγράμματος.
Όσα είχα σκοπό να σας πω για τις τρεις ενότητες αυτής της Ημερίδας, από την πλευρά τουλάχιστον του διοικητικού δικαστή, έχουν λεχθεί από τους Υπουργούς που προηγήθηκαν και από τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ και επειδή συμφωνώ σε όλα όσα ελέχθησαν, θα είμαι αρκετά επιγραμματικός, θα είμαι πολύ συνοπτικός, επιγραμματικός θα έλεγα.
Ο νόμος Καλλικράτη είπαμε ότι μεταφέρει πολλές αρμοδιότητες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και παράλληλα, αυτό είναι ένα καλό πράγμα, παράλληλα κάνει και κάτι άλλο, που είναι επίσης καλό πράγμα κατά τη γνώμη μου. Περιορίζει την πολυδιασπασμένη Αυτοδιοίκηση σε μεγαλύτερους Δήμους. Αυτό ήταν… το θεωρώ απαραίτητο. Αν καθαυτό είναι σωστό ή όχι,  μπορεί να το συζητήσει κανείς, αλλά αν το συνδυάσει με τη μεταφορά και την άσκηση των νέων αρμοδιοτήτων, το θεωρώ πως ήταν απαραίτητο να γίνει.

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ κ. ΙΩΑΝΝΗ ΤΕΝΤΕ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ : «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»



Κυρίες και κύριοι, αν θα ήθελα να δώσω στην παρέμβασή μου έναν τίτλο, θα έδινα τον τίτλο «Διαφθορά – Διαφάνεια, Δικαιοσύνη – Δικαιότητα». Ένα δίδυμο εννοιών που είναι σχετικές μεταξύ τους. Όχι όμοιες, αλλά σχετικές μεταξύ τους.
Δεν θα αναφερθώ βέβαια ειδικά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά σε όλο το φάσμα του δημόσιου βίου, μέρος του οποίου είναι βέβαια και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία όπως ακούσαμε και από τον κύριο Αθανασίου, δέχεται κριτική και εγκαλείται για φαινόμενα διαφθοράς. Δικαίως ή αδίκως δεν το εξετάζω αυτή τη στιγμή.
Δεν είναι τυχαίο που τον τελευταίο καιρό το ενδιαφέρον της κοινωνίας για το θέμα διαφθορά γίνεται όλο και πιο έντονο. Το  φαινόμενο της διαφθοράς βέβαιο είναι πανάρχαιο. Έχουμε αναφορές σε αυτό από τον Αριστοτέλη, από τον Πλούταρχο, από άλλους αρχαίους συγγραφείς, ακόμα και στη Βίβλο έχουμε αναφορές.
Η πρόσφατη όμως κορύφωση του ενδιαφέροντος για τη διαφθορά, έχει άμεση σχέση με την ασυνήθιστη οικονομική κρίση την οποία βιώνουμε, και τούτο όχι μόνο διότι είναι πρόδηλη η συμβολή του φαινομένου αυτού στη δημιουργία, στη γέννηση της κρίσης, αλλά και διότι συνειδητοποιούμε όλο και περισσότερο ότι η έξοδός μας από αυτήν την κρίση δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα χωρίς την αντιμετώπιση της διαφθοράς, χωρίς επιτέλους να λογαριαστούμε ως κοινωνία με το φαινόμενο αυτό.
Η πρώτη και πιο ορατή συνέπεια της διαφθοράς είναι η κατασπατάληση των οικονομικών πόρων. Πόρων δημόσιων όταν η διαφθορά συνίσταται σε διασπάθιση του δημόσιου χρήματος, με όλες τις δυσμενείς δημοσιονομικές συνέπειες που έχει αυτό, αντίστοιχη στέρηση πόρων από το κοινωνικό κράτος, την υγεία, την παιδεία, τη δικαιοσύνη, την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πόρων ιδιωτικών, όταν η διαφθορά συνίσταται σε αφαίμαξη ιδιωτών που αναγκάζονται να πληρώνουν για τις υπηρεσίες και λοιπά, τις οποίες δωρεάν δικαιούνται, με όλες και εδώ τις δυσμενείς συνέπειες για την ανάπτυξη της οικονομίας.
Δεύτερη άμεση συνέπεια είναι η στρέβλωση του υγιούς ανταγωνισμού, όρου επίσης απαραίτητου για την οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας.

Η ΕΜΠΛΟΚΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ


ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ Γ.Ε.Δ.Δ. κ. ΛΕΑΝΔΡΟΥ ΡΑΚΙΝΤΖΗ ΣTΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ "ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ"
Ο θεσμός του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης (ΓΕΔΔ) καθιερώθηκε με το ν.3074/2002 σε συμμόρφωση με τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας για τη θέσπιση επιτελικού συντονιστικού οργάνου της δράσης των Σωμάτων και των Υπηρεσιών Επιθεώρησης και Ελέγχου της Δημόσιας Διοίκησης.
Αποστολή του ΓΕΔΔ είναι:
α)  η διασφάλιση της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας της διοίκησης,
β)  η παρακολούθηση και η αξιολόγηση του έργου των ελεγκτικών μηχανισμών της δημόσιας διοίκησης
γ)  ο εντοπισμός των φαινομένων της διαφθοράς και κακοδιοίκησης (άρθρο 1 ν.3074/2002) που έχει ως συνέπεια την άσκηση πειθαρχικών και ποινικών διώξεων κατά των  υπαλλήλων και οργάνων της Διοίκησης, που υπέπεσαν σε πειθαρχικά και ποινικά αδικήματα.
Το πεδίο δράσης του ΓΕΔΔ περιλαμβάνει το σύνολο του δημόσιου τομέα σύμφωνα με όσα ειδικότερα ορίζονται στο άρθρο 1 παρ.  του ν.3074/2002, στον οποίο περιλαμβάνονται οι Ο.Τ.Α. Α’ και Β’ βαθμού.. Οι αρμοδιότητές του δεν είναι μόνο κατασταλτικές αλλά και προληπτικές με την έννοια των παρεμβάσεων προς τη Διοίκηση για τη λήψη διορθωτικών διοικητικών μέτρων και την άσκηση πειθαρχικών ελέγχων και προς την Κυβέρνηση για νομοθετικές ρυθμίσεις με στόχο την καταπολέμηση των φαινομένων διαφθοράς και κακοδιοίκησης που έχουν διαπιστωθεί.
O δημόσιος όμως τομέας στη χώρα μας πάσχει κυρίως από την άποψη της κακοδιοίκησης αλλά και της διαφθοράς, γεγονός που επιφέρει πολύ επιβλαβείς επιπτώσεις, τόσο στη λειτουργία του κράτους με τη γραφειοκρατική αναποτελεσματικότητα του μηχανισμού του, όσο και στον ιδιωτικό τομέα με επιβαρυντικές συνέπειες για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας και την εν γένει κοινωνική και πολιτισμική εξέλιξή της δεδομένου ότι οι δύο αυτοί τομείς που λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία αλληλοεπηρεάζονται.
Για την καταπολέμηση της διαφθοράς και κακοδιοίκησης απαιτείται αφενός μεν η ίδρυση και λειτουργία των κατάλληλων ελεγκτικών μηχανισμών με την αποτελεσματική αρωγή της δικαιοσύνης για την πρόληψη των φαινομένων αυτών αλλά και η ενεργή συμπαράσταση ολόκληρης της κοινωνίας.

ΟΜΙΛΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ κ. ΡΟΥΠΑΚΙΩΤΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ : «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»


Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι.
Δεν μπορώ να πω ότι αιφνιδιάστηκα, αλλά μου φάνηκε περίεργη η επίσκεψη του κυρίου Προέδρου. Αναφέρομαι σε μία προς μία και έναν προς έναν προς εσάς με τιμή. Μου φάνηκε περίεργη, πώς μπορεί να χωρά ο Υπουργός Δικαιοσύνης σε μια ημερίδα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Ωστόσο, βλέποντας και τα θέματα, καθώς αποτυπώνεται και στο έντυπο, αντιλήφθηκα ότι υπάρχει ένα πρόβλημα. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση κάτι ζητάει από τον θεσμό τον δικαιοδοτικό ή και από το πλέγμα των διατάξεων που διαμορφώνουν την λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Προέρχομαι από μια άλλη εποχή, πριν από το 1967, όπου στις δύσκολες εκείνες συνθήκες, αναζητούσαμε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στον αποκεντρωτικό χαρακτήρα, να ακουμπήσουμε τις πολιτικές μας και τις επιλογές μας. Άλλα χρόνια ιστορικά, δεν τα αποτιμώ, τα καταγράφω. Και δεν ήταν μόνο η πίστη μας ως προς τον τρόπο οργάνωσης του κράτους, φλογιζόμαστε, για παράδειγμα, από την Ιταλία και όχι μόνο, αλλά ταυτόχρονα, να προωθήσουμε και επιλογές υπεράσπισης βασικών δικαιωμάτων. Και αυτά, στο ασφυκτικό Σύνταγμα του 1952, στο ‘74, με το άλλο εύρος που έδωσε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση το νέο Σύνταγμα και οι νόμοι που ψηφίστηκαν ή και  οι νόμοι που ψηφίζονται συνεχώς, οι Δήμοι απέκτησαν πολύ μεγάλες αρμοδιότητες. Σημαντικές αρμοδιότητες.
Ασκείται μια πολυεπίπεδη εξουσία στο κρατικό εν γένει γίγνεσθαι και αυτό παρακολουθεί ακριβώς και την εξέλιξη οργάνωσης και λειτουργίας του κράτους σε όλη την Ευρώπη. Άρα αναπτύχθηκε ο θεσμός, δόθηκαν χρήματα. Μόνο σε μια μακρά περίοδο ψευδούς ευδαιμονίας, δεν είναι βέβαιο ότι τα χρήματα αυτά αναλώθηκαν για να ισχύσουν τον λειτουργικό χαρακτήρα της Αυτοδιοίκησης, αλλά ταυτόχρονα να δώσουν και την πεποίθηση νομιμότητας.

ΟΜΙΛΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ κ. ΕΥΡ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ : «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»



Κύριοι συνάδελφοι, κύριε Πρόεδρε, σεβαστοί εκπρόσωποι της δικαστικής εξουσίας και των ανεξαρτήτων Αρχών, κυρίες και κύριοι, Δήμαρχοι αλλά και δημότες.
Εγώ θα επικεντρώσω την τοποθέτησή μου σε στοιχεία που αποδεικνύουν τον σκληρό αγώνα που αυτό το διάστημα έχουμε κάνει μαζί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, επιβεβαιώνοντας την αποτελεσματικότητα και επιδιώκοντας την διαφάνεια, για να δώσω στην συνέχεια την σκυτάλη στον αγαπητό συνάδελφο, να μιλήσει  για την δικαιοσύνη.
Βρισκόμαστε σε μια πρωτόγνωρη οικονομική κρίση, η οποία έπληξε όχι μόνο την κοινωνία, αλλά και τους θεσμούς, στον σκληρό τους πυρήνα. Έχει σημασία η συνεργασία της εκτελεστικής, της δικαστικής και της νομοθετικής εξουσίας, για να επιτύχουμε να μείνουμε όρθιοι και να βγούμε νικητές μέσα από αυτή τη σύγκρουση.
Ο ρόλος που έχει διαδραματίσει μέχρι στιγμής η Τοπική Αυτοδιοίκηση με τις όποιες αδυναμίες και τα κενά της, νομίζω ότι πρέπει να αναδειχθεί πρακτικά, αν θέλουμε να δούμε τι μπορεί να κερδίσει η πατρίδα αλλά και η κοινωνία, μέσα από αυτή την πρωτόγνωρη μάχη που όλοι μαζί δίνουμε για την εθνική ανόρθωση.
Θα κάνω ένα σύντομο οδοιπορικό, κωδικό, για να σας δείξω από πού ξεκινήσαμε, τουλάχιστον τους 10 μήνες που εμείς, ως πολιτική ηγεσία, συνεργαζόμαστε συστηματικά με την ΚΕΔΕ, για να ξεπεράσουμε ζωτικά προβλήματα που ακουμπούν την κοινωνία μέχρι το τελευταίο κύτταρό της.
 Όταν ξεκινήσαμε, οι οφειλές προς τις τοπικές αγορές των ΟΤΑ, ξεπερνούσαν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Το έλλειμμα στον δηλωμένο προϋπολογισμό από τις λειτουργικές δαπάνες, ήταν πάνω από 300 εκατομμύρια, διότι ενώ υπήρχε μια κατανομή δωδεκατημορίων από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο του 2012, με βάση το ότι ο προϋπολογισμός θα είχε 2,7 δις, εντέλει ενεγράφησαν 2,4 δις στον προϋπολογισμό, με αποτέλεσμα να βλέπουμε μαθηματικά μπροστά μας, την κατάρρευση του αυτοδιοικητικού συστήματος τον Σεπτέμβριο, με απίστευτες κοινωνικές επιπτώσεις και βεβαίως, με την ισχύ ενός πιστωτικού γεγονότος που θα ισοδυναμούσε ακόμα και με την χρεοκοπία μιας μεγάλης τράπεζας.

ΟΜΙΛΙΑ ΑΝΑΠΛ. ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ κ. Χ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ : «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»



Εγώ ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση στην τόσο ενδιαφέρουσα Ημερίδα, από την οποία πιστεύω ότι θα βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα όλοι μας.
Κυρίες και κύριοι, κύριε Πρόεδρε της ΚΕΔΕ, το Υπουργείο Εσωτερικών χαιρετίζει την πρωτοβουλία της ΚΕΔΕ να διοργανώσει τη σημερινή εκδήλωση με θέμα «Αποτελεσματικότητα, Διαφάνεια, Δικαιοσύνη, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση», διότι θεωρούμε ότι αφενός θα οριοθετηθεί το πρόβλημα στις πραγματικές του διαστάσεις, αφού ο εν γένει δημόσιος βίος, αλλά και ειδικότερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση, βρίσκεται σε ένα εν πολλοίς άδικο πεδίο αμφισβήτησης, αφετέρου θα προταθούν τρόποι καταπολέμησης των όποιων φαινομένων διαφθοράς στον χώρο της.
Θα προσπαθήσω όσο μπορώ πιο συνοπτικά, στον χρόνο που διατίθεται, να προσεγγίσω το θέμα της Ημερίδας μέσα από τις έννοιες διαφάνεια, διαφθορά, αποτελεσματικότητα, δικαιοσύνη, αναφορικά βέβαια με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Όταν λέμε διαφάνεια στη δημόσια ζωή του τόπου, εννοούμε την απρόσκοπτη πληροφόρηση του πολίτη, όλων των πολιτικών ενεργειών που προγραμματίζονται και υλοποιούνται και αφορούν τον ίδιο και την κοινωνία. Η διαφάνεια αποτελεί βασική αρχή του κράτους δικαίου, αφού πρέπει να διέπει το σύνολο του δημόσιου βίου.
Διαφθορά είναι η κατάχρηση της εξουσίας του ευρύτερου δημόσιου τομέα, για επίτευξη προσωπικού οφέλους. Συνήθως όταν αναφερόμαστε στη διαφθορά, εννοούμε κυρίως την οικονομική συναλλαγή κάποιου πολίτη ή νομικού προσώπου, με στελέχη ή εκπροσώπους του ευρύτερου δημόσιου τομέα, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλους κρατικούς λειτουργούς, με σκοπό την ικανοποίηση νόμιμης ή παράνομης επιδίωξης.        
Παράλληλα όμως, έχουμε και εξώνηση, δηλαδή ξεπούλημα και της ηθικής υπόστασης του λειτουργού ή του υπαλλήλου, ενώ δεν είναι εύκολη η ποινική τιμωρία τους, αφού συμφέρον και των δύο πλευρών είναι η συγκάλυψη.
Η δικαστική εμπειρία μας, έχει δώσει πολλά παραδείγματα εφευρετικότητας, τόσο στη συγκάλυψη της εγκληματικότητας, όσο και της ατιμωρησίας.

Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ. Π.Ε.Τ.Α. Α.Ε.: «ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟΚΤΟΥΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»



Tην Πέμπτη 18 Απρίλη 2013, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η  τρίτη κατά σειρά Ημερίδα που διοργάνωσαν, αυτή την φορά,  στο Ναύπλιο από κοινού η Γενική Γραμματεία Ισότητας των  Φύλων, η ΚΕΔΕ, η ΕΝΠΕ και η ΠΕΤΑ Α.Ε. για τις Αιρετές των Δήμων και των Περιφερειών της Αττικής, της Πελοποννήσου, της Δυτικής Ελλάδας και των Ιονίων Νήσων. Οι ημερίδες αυτές είναι το επιστέγασμα των 13 σεμιναρίων συμβουλευτικής και επιμόρφωσης που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Πράξης «ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΕ ΘΕΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ» που χρηματοδοτήθηκε από το Ε.Π. Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007-2013.
Στην Ημερίδα πήραν μέρος  γυναίκες δήμαρχοι, αντιπεριφερειάρχες και αντιδήμαρχοι, περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι καθώς και στελέχη των κοινωνικών δομών των δήμων και των Γραφείων Ισότητας των Δήμων και των προαναφερομένων τεσσάρων Περιφερειών. Αναπτύχθηκαν τρεις θεματικές ενότητες σχετικά με την εφαρμογή  της Ευρωπαϊκής  Χάρτας Ισότητας στις τοπικές κοινωνίες, με την θέση του φύλου στις εργασιακές σχέσεις και  τις τεχνικές επικοινωνίας και την εικόνα των γυναικών στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας.
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της Π.Ε.Τ.Α. Α.Ε. και μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ κ. Δημήτρης Καλογερόπουλος  στον χαιρετισμό  του επισήμανε την σημασία του έργου για να ουσιαστική υλοποίηση των αρχών και των επιταγών της Ευρωπαϊκής Χάρτας Ισότητας στην τοπική αυτοδιοίκηση και διαμέσου αυτής στις τοπικές κοινωνίες. Πέραν των 13 σεμιναρίων και των τεσσάρων Εκπαιδευτικών Ημερίδων που υλοποιούνται  οργανώθηκαν και στελεχώθηκαν τα δύο Γραφεία Ισότητας στην ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ αντίστοιχα. Η συμβολή της Π.Ε.Τ.Α. Α.Ε. τόσο  στην υλοποίηση του εκπαιδευτικού συμβουλευτικού προγράμματος όσο και στην συγκρότηση των Γραφείων Ισότητας στους δύο κορυφαίους συλλογικούς φορείς της Αυτοδιοίκησης υπήρξε σημαντική, αποτέλεσμα της μεγάλης προσπάθειας και της εμπειρίας των στελεχών της. Η συμβολή αυτή συνεχίζεται με την παρακολούθηση και υποστήριξη της λειτουργίας των Γραφείων Ισότητας έτσι ώστε να σχεδιάζονται, υλοποιούνται και διαρκώς  να βελτιώνονται οι πολιτικές ισότητας  στην τοπική αυτοδιοίκηση αλλά και να δυναμώνει ο ρόλος των γυναικών αιρετών  στην υλοποίηση αυτών των πολιτικών και εν γένει στην τοπική δημοκρατία και την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.


Πέμπτη 11 Απριλίου 2013

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΚΕΔΕ κ. ΚΩΣΤΑ ΑΣΚΟΥΝΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ



Η πρωτόγνωρη οικονομική κρίση που διέρχεται η χώρα μας, δεν είναι μόνο συνέπεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, αλλά σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στις μόνιμες παθογένειες της Ελληνικής οικονομίας, της κρίσης αξιών της κοινωνίας μας και της στρεβλής και αναποτελεσματικής λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης.
Στη χώρα μας έχουν ωριμάσει οι συνθήκες, υπάρχουν οι προϋποθέσεις και είναι επιτακτική ανάγκη ο μετασχηματισμός της σε ένα σύγχρονο κράτος με την εκ βάθρων αλλαγή συνταγματικών δομών, σαν αποφασιστικό παράγοντα για την ανάπτυξη και την προοπτική του τόπου μας.
Για την Τοπική Αυτοδιοίκηση η Συνταγματική Αναθεώρηση είναι μία μεγάλη ευκαιρία για να τεθούν και επιλυθούν βασικά θέματα που αφορούν τη λειτουργία της, ώστε ο θεσμός να μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες, για να υπάρξει επιτέλους ουσιαστική αποκέντρωση.
Επιτρέψτε μου λοιπόν, να εκθέσω εν συντομία κάποιες προτάσεις μου για την επικείμενη Αναθεώρηση.
Οι ΟΤΑ, ενώ με το άρθρο 102 του Συντάγματος είναι αυτοδιοικούμενοι οργανισμοί και υπηρετούν εν ευρεία έννοια την αποκέντρωση δεν έχουν ωστόσο ουσιαστική αυτονομία δηλαδή δεν έχουν εξουσία αυτοτελούς θέσπισης κανόνων δικαίου παρά μόνο στο πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου 43 παρ. 2 εδάφιο  β’ του Συντάγματος, δηλαδή έχουν περιορισμένη και δοτή αρμοδιότητα.
Για τους λόγους αυτούς:
Πρέπει να προκύπτει από την νέα συνταγματική διατύπωση ο διττός χαρακτήρας της τοπικής αυτοδιοίκησης, προεχόντως μεν ως θεμελιώδους δικαιώματος έκφρασης της «τοπικής δημοκρατίας» και της «τοπικής αυτονομίας», όπως αυτή ορίζεται στον «Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας», παράλληλα όμως και ως ιδιότυπου διοικητικού θεσμού που συνδέεται στενά με την κεντρική και αποκεντρωμένη διοίκηση, με την οποία συναποτελεί μια «λειτουργική ενότητα».

Κυριακή 7 Απριλίου 2013

ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΣτΕ (Ολ.) 38/2013 ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»



Της Δέσποινας Α. Τζιόλα
Υποψήφιας Διδάκτορα Συγκριτικού Δικαίου Α.Π.Θ.,
 ΜΔΕ Διεθνών Σπουδών Α.Π.Θ.
 (Βασισμένο στο άρθρο “The “Kallikratis Program”: The Influence of International and European Policies on the Reforms of Greek Local Government” των Christina Akrivopoulou, Georgios Dimitropoulos, Stylianos-Ioannis G. Koutnatzis, δημοσιευμένο στο Istituzioni Del Federalismo 3.2012, 653-693)

Με την έναρξη της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, ένας από τους πρώτους στόχους που τέθηκε ήταν η αναδιοργάνωση του δημόσιου τομέα και η συνολική διοικητική μεταρρύθμιση. Ωστόσο, η πρώτη προσπάθεια για τη συνολική διοικητική μεταρρύθμιση έγινε με το πρόγραμμα «Καποδίστριας» το 1997 με τον ν. 2539/1997.
Μεταξύ άλλων, με το πρόγραμμα «Καποδίστριας» μειώθηκε μέσω της ενοποίησης ο αριθμός των φορέων που ανήκουν στον πρώτο βαθμό της τοπικής αυτοδιοίκησης (κοινότητες και δήμοι), οι αρμοδιότητές τους διευρύνθηκαν, η εσωτερική διοικητική δομή τους ενισχύθηκε, και τους δόθηκε η δυνατότητα να δημιουργήσουν οικονομίες κλίμακας.
Μετά από μια αρχική περίοδο εθελοντικής ενοποίησης των κοινοτήτων και των δήμων, η έγκριση του προγράμματος Καποδίστριας έγινε υποχρεωτική. Ως εκ τούτου, οι 5700 κοινότητες και οι 300 δήμοι που υπήρχαν πριν από το πρόγραμμα «Καποδίστριας» μειώθηκαν συνολικά σε 1,034 δήμους και κοινότητες. Παρόλα αυτά το πρόγραμμα παρέμεινε περίπλοκο και ανελαστικό, καθώς εισήγαγε ένα σύστημα τοπικής διακυβέρνησης δύο βαθμών ανεξαρτήτων μεταξύ τους, ενώ η διατήρησή του κρίθηκε αρκετά δαπανηρή. Εξάλλου, από την αρχή της εφαρμογής του, το πρόγραμμα «Καποδίστριας» θεωρήθηκε ότι είναι μια μετάβαση σε μια πιο ριζική μεταρρύθμιση.
Η ριζική αυτή μεταρρύθμιση έγινε με το πρόγραμμα «Καλλικράτης» (ν. 3582/2010) υπό την πίεση της οικονομικής κρίσης και των μέτρων που έπρεπε να λάβει η Ελλάδα στο πλαίσιο εφαρμογής των Μνημονίων Συνεργασίας για τη Δημοσιονομική Σταθερότητα της χώρας.
Το πρόγραμμα Καλλικράτης μειώνει γενναία τα πρόσωπα της τοπικής και αποκεντρωμένης διακυβέρνηση, «ψαλιδίζει» τις παράλογες δημόσιες δαπάνες και αποσκοπεί στην ενίσχυση της τοπικής αυτοδιοίκησης και τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητάς της. Παρά το γεγονός ότι έγιναν σημαντικά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση, την ίδια στιγμή το πρόγραμμα «Καλλικράτης» διατήρησε ένα μάλλον πολύπλοκο σύστημα στην εσωτερική οργάνωση των τοπικών φορέων. Το πρόγραμμα «Καλλικράτης» έχει τεθεί πλήρως σε ισχύ μετά την 1η Ιανουαρίου 2011. Παράλληλα μειώνει τους 1034 δήμους και κοινότητες σε 325 δήμους, καταργώντας έτσι εντελώς το θεσμό των κοινοτήτων τον πρώτο βαθμό της τοπικής αυτοδιοίκησης. Το πρόγραμμα «Καλλικράτης» καταργεί, επίσης, τα όργανα των αυτοδιοικούμενων νομών και τις υπόλοιπες επαρχίες, μετέφερε τις 13 περιφέρειες από το σύστημα της αποκεντρωμένης διακυβέρνησης στο σύστημα της τοπικής αυτοδιοίκησης και ίδρυσε στη θέση τους 7 αποκεντρωμένες διοικήσεις. Ακόμη, οι εκλογές για την τοπική αυτοδιοίκηση γίνονται πλέον κάθε 5 χρόνια (και όχι κάθε 4), εναρμονιζόμενες με τις εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ενώ προκειμένου να εκλέγει μια παράταξη θα πρέπει να συγκεντρώσει το 50% των ψήφων (αντί για 42% που ίσχυε μέχρι την ψήφιση του νόμου 3582/2010).
Παρόλα αυτά, πολλές τοπικές αρχές εναντιώθηκαν στο πρόγραμμα «Καλλικράτης» και προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στηριζόμενες στο άρθρο 102 παρ. 1 του Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ασκείται από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. Το ίδιο άρθρο ορίζει στη συνέχεια ότι «Υπέρ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης συντρέχει τεκμήριο αρμοδιότητας για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων. Νόμος καθορίζει το εύρος και τις κατηγορίες των τοπικών υποθέσεων, καθώς και την κατανομή τους στους επί μέρους βαθμούς. Με νόμο μπορεί να ανατίθεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης η άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του Κράτους».

Παρασκευή 5 Απριλίου 2013

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΕ ΕΡΓΑ ΟΤΑ (Κ.Ε.Υ.Ο.) ΚΑΙ Η ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ Π.Ε.Τ.Α. Α.Ε



Η Π.Ε.Τ.Α. Α.Ε. συμμετείχε  σε δύο σημαντικές εκδηλώσεις  για την χρηματοδότηση ενεργειακών πολιτικών που ενδιαφέρουν τους Δήμους και τις Περιφέρειες. Πρόκειται για την Ημερίδα «Δήμος και Ενέργεια: Μία εναλλακτική προσέγγιση στην οικονομική κρίση» που συνδιοργάνωσε το Κ.Α.Π.Ε. , με την αιγίδα της Κ.Ε.Δ.Ε  και την υποστήριξη της Οργάνωσης «INTELLIGENV ENERGY EUROPE», τη Δευτέρα 1 Απριλίου στο Crowne Plaza στην Αθήνα  και στο Διαδικτυακό Σεμινάριο για Δήμους Ελλάδας και Κύπρου με θέμα «Συμβάσεις Ενεργειακής Απόδοσεις» (ΣΕΑ) το οποίο συντόνισε το Κ.Α.Π.Ε. την Τετάρτη 3 Απριλίου και το οποίο παρακολούθησαν   93 εκπρόσωποι δήμων από την Ελλάδα και την Κύπρο.
Και στις δύο αυτές εκδηλώσεις η Π.Ε.Τ.Α πήρε μέρος με εισήγηση του στελέχους της κ. Γιάννη Καραδήμα  για την «Δημιουργία Κεφαλαίου Επενδύσεων σε έργα Ο.ΤΑ»
Ο κ. Καραδήμας παρουσίασε το οικονομικό και χρηματοδοτικό περιβάλλον στο οποίο κινείται σήμερα η ελληνική αυτοδιοίκηση με  τις ανάγκες διαρκώς να αυξάνουν για την υλοποίηση έργων ανταποδοτικού χαρακτήρα με έμφαση στις υποδομές για την ποιότητα ζωής στις πόλεις και εν προκειμένω για την υλοποίηση ενεργειακών επενδύσεων και έργων,. Η ικανοποίηση αυτών των αναγκών προσκρούει όμως στην αδυναμία άντλησης πόρων από τις «παραδοσιακές» πηγές δεδομένου και του δραματικού  περιορισμού των πόρων της Αυτοδιοίκησης. Σε αυτή την αναγκαιότητα προσπαθούν να απαντήσουν θετικά τα Ταμεία Επενδύσεων, όπως είναι το JESSICA κ.α. Το JESSICA χρηματοδοτεί όμως αποκλειστικά αστικά έργα, συνεπώς δεν αναφέρεται σε έργα εκτός αστικού χώρου, όπως οικισμοί, ορεινές ή νησιώτικες περιοχές, και η χρηματοδότηση έχει ως όριο το 70% της επένδυσης. Χρειάζεται να καλυφθούν τόσο οι εκτός των αστικών περιοχών δήμοι αλλά και το υπόλοιπο 30% της χρηματοδότησης.  Σε αυτή ακριβώς την αναγκαιότητα απαντά η πρωτοβουλία για την δημιουργία Κεφαλαίου Επενδύσεων σε Υποδομές ΟΤΑ «Κ.Ε.Υ.Ο.» το οποίο  έρχεται να λειτουργήσει  συμπληρωματικά αλλά και εναλλακτικά ως προς τα Ταμεία Επενδύσεων.
Το «Κεφάλαιο Επενδύσεων σε Υποδομές ΟΤΑ»  στοχεύει αποκλειστικά σε επενδύσεις Ο.Τ.Α. α΄και β΄βαθμού  έχοντας ως κριτήριο τον ανταποδοτικό χαρακτήρα του έργου. Ιδρυτές του Κεφαλαίου, το οποίο θα έχει την μορφή είτε ΑΚΕΣ (Αμοιβαίο Κεφάλαιο Επιχειρηματικών Συμμετοχών) είτε Αμοιβαίο Κεφάλαιο κλειστού τύπου (ν.2992/2002) είναι το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, η Τράπεζα Αττικής και η Κ.Ε.Δ.Ε.
Όπως όμως υπογράμμισε ο κ. Καραδήμας δεν αρκεί η ύπαρξη του Κεφαλαίου  για να προχωρήσουν οι επενδύσεις σε αναπτυξιακά ανταποδοτικά έργα. Χρειάζεται κυρίως η ύπαρξη καλοσχεδιασμένων προτάσεων για ώριμα έργα σε τέτοιο βαθμό που να αποκτούν την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Ακριβώς σε αυτήν την κρίσιμη προϋπόθεση έρχεται να συμβάλλει η Π.Ε.Τ.Α. Α.Ε. η οποία έχει αναλάβει υποστηρικτικό ρόλο για την ωρίμανση των έργων, την προετοιμασία , υποστήριξη των διαγωνισμών και την σύναψη των συμβάσεων οι οποίες από την φύση του αντικείμενου απαιτούν επίμονη επεξεργασία. Πριν από όλα αυτά όμως η Π.Ε.Τ.Α. Α.Ε. έρχεται να ανιχνεύσει, να ενθαρρύνει  και να  στηρίξει το ενδιαφέρον των Δήμων και των Περιφερειών  για την αξιοποίηση του Κεφαλαίου.
Με αυτή την πολύπλευρη αποστολή ως χρηματοοικονομικός, τεχνικός και νομικός σύμβουλος των Δήμων και των Περιφερειών στην διαδικασία αξιοποίησης του Κεφαλαίου Επενδύσεων για Έργα ΟΤΑ (Κ.Ε.Υ.Ο.) η Π.Ε.Τ.Α. ανοίγει νέους ορίζοντες στην τοπική αυτοδιοίκηση  και χαράσσει νέους δρόμους στην τοπική ανάπτυξη.

Π.Ε.Τ.Α. Α.Ε.: Η ΕΛΛΗΝΟΚΙΝΕΖΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΟΙΓΕΙ ΝΕΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΕ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΤΩΝ Ο.Τ.Α


H υπογραφή του Μνημονίου Κοινής Αντίληψης μεταξύ Attica Finance  SUMEC

Στην Κίνα ταξίδεψε αντιπροσωπεία της Π.Ε.Τ.Α. Α.Ε. αποτελούμενη από τον κ. Στάθη Ραγκούση, Διευθύνοντα Σύμβουλο και τον Δήμαρχο Μάνδρας-Ειδιλίας κ. Γεώργιο Δρίκο, μέλος του Δ.Σ. της εταιρίας.  Οι  εκπρόσωποι της Π.Ε.Τ.Α. ΑΕ συμμετείχαν στην αποστολή που οργάνωσε  την προηγούμενη εβδομάδα  ο Δήμος Αθηναίων μετά από πρόσκληση του Δημάρχου του Πεκίνου στο πλαίσιο της προώθησης των διμερών, πολιτικών και επιχειρηματικών, σχέσεων μεταξύ των δύο πρωτευουσών.
Η αντιπροσωπεία της Π.Ε.Τ.Α. είχε την ευκαιρία να διερευνήσει τις δυνατότητες συνεργασίας με τον Δήμο του Πεκίνου και κινεζικούς επιχειρηματικούς ομίλους  με στόχο κυρίως την προσέλκυση κινεζικών επενδύσεων σε τομείς ενδιαφέροντος της ελληνικής τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και την προώθηση ελληνικών προϊόντων στην αγορά της Κίνας.
Ειδικότερα, εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από την Κινεζική πλευρά για την ουσιαστική συμμετοχή στην υλοποίηση του Προγράμματος Εξοικονόμησης Ενέργειας για τον Οδοφωτισμό, τομέα στον οποίο οι Κινέζοι έχουν ήδη αναπτύξει αξιόλογη τεχνογνωσία. Για την περαιτέρω ανάπτυξη της συνεργασίας  υπογράφτηκε  μάλιστα και Μνημόνιο Κοινής Αντίληψης (M.O.U.) μεταξύ της Κρατικής Εταιρίας SUMEC και της ATTICA FINANCE  η οποία μετείχε επίσης με εκπρόσωπό της στην αποστολή δεδομένου ότι είναι διαχειρίστρια του υπό ίδρυση Κεφαλαίου Επενδύσεων σε έργα Υποδομών των ΟΤΑ (Κ.Ε.Υ.Ο.).
Η προοπτική μίας αποτελεσματικής Ελληνοκινεζικής Συνεργασίας στους τομείς που ενδιαφέρουν την ελληνική τοπική αυτοδιοίκηση αναδείχθηκε στην διάρκεια της επίσκεψης και η Π.Ε.Τ.Α Α.Ε. η οποία συμμετέχει ως φορέας υποστήριξης των Ο.Τ.Α. στην αξιοποίηση του Κεφαλαίου Επενδύσεων σε έργα Υποδομών των Ο.Τ.Α είναι  έτοιμη να συμβάλλει  στην άμεση και  δυναμική   προώθηση αυτής της προοπτικής.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Π.ΕΤ.Α.κ. Στ Ραγκούσης, το Μέλος του Δ.Σ. Δήμαρχος Μάνδρας κ. Δρίκος και ο εκπρόσωπος της Attica finance κ. Ρέτσας με  την αντιπροσωπεία της SUMEC

Δευτέρα 1 Απριλίου 2013

ΚΩΣΤΑΣ ΑΣΚΟΥΝΗΣ: ΔΗΜΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ- ΜΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ


Χαιρετισμός του Προέδρου της ΚΕΔΕ  στην Ημερίδα με θέμα: Δήμος και Ενέργεια- Μία εναλλακτική προσέγγιση στην οικονομική κρίση- Αθήνα,  Δευτέρα 1 Απριλίου 2013

Είναι σε όλους γνωστό ότι οι Δήμοι αποτελούν τους κύριους φορείς στην άσκηση περιβαλλοντικής πολιτικής σε τοπικό επίπεδο. Οι στόχοι που στα πλαίσια των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και απαιτήσεων έχει ενσωματώσει η χώρα μας βρίσκουν την εφαρμογή και επίτευξή τους σε μεγάλο βαθμό μέσα από τη λειτουργία και τις πολιτικές των Δήμων της χώρας μας.
Το ζήτημα της διαχείρισης της ενεργειακής κατανάλωσης και ενεργειακής αποδοτικότητας στους Δήμους ανάγεται σήμερα σε μείζονος σημασίας θέμα τόσο για λόγους περιβαλλοντικούς όσο και λόγω της οικονομικής κρίσης και ύφεσης που πλήττει τη χώρα.
Ο ρόλος των Δήμων στο τομέα αυτό είναι και νευραλγικός και πολυδιάστατος, αφού πέραν της άσκησης τοπικών πολιτικών και της υλοποίησης έργων για το περιβάλλον και τη βιώσιμη ενεργειακή διαχείριση οι Δήμοι έχουν ταυτόχρονα το ρόλο του καταναλωτή, του διαμορφωτή της κοινής γνώμης αλλά και του προγραμματισμού της τοπικής ανάπτυξης. Ρόλοι και διαδικασίες που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με τη διαμόρφωση του μοντέλου ενεργειακής συμπεριφοράς όλων μας.
Παρά τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες και τη μείωση των τοπικών επενδύσεων που έχει επιφέρει και στους Δήμους το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι ο τομέας του περιβάλλοντος και της ενέργειας είναι ένας τομέας που οι Δήμοι της χώρας έχουν να επιδείξουν σημαντικό έργο και πρωτοβουλίες.